Christian Death: ”The decomposition of violets” (1985)

Christian Death är, tillsammans med Sisters of Mercy, Bauhaus och något till, ett av de verkliga urgothbanden*. Man gick under tidigt 80-tal i bräschen för androgyn, monoton mollrock och gjorde det bra – ”Only theatre of pain” är en klassiker. Mycket finns skrivet om hur Valor Kand snodde bandet från sedermera avlidne grundaren Rozz Williams men detta lämnar jag därhän.
Nu snackar vi emellertid om liveplattan ”The decomposition of violets” som jag inte är så där jävla förtjust i. Det är taskig ljudkvalitet och Williams röst låter inte alls lika morfincool som i studion.En låt som ”Face” sluddras bort och det är bara i ”Cavity”, ”Cervix” samt avslutningen ”Romeo’s distress” som bitarna faller på plats.
Jag vet inte, hade jag varit ännu mer nere med originalen (har alltid föredragit Sisters of Mercy) hade jag kanske uppskattat sladdrigheten lite mer. Och det var säkert hur fett som helst att vara på plats i batcaven där det hela spelades in.
Men njae.

*Vad exakt goth är, bortom teatral dysterhet, är osäkert. Själv identifierar jag strömningarna ”döden i månskenet”-goth, ”jag är en fräck outsider i hatt”-goth samt ”jag har spillt kaffe i knät”-goth. Dessa kan givetvis kombineras (jag orkar inte exemplifiera).

Ett svar to “Christian Death: ”The decomposition of violets” (1985)”

  1. Avoch Cheap Solar Panels

    blog topic

Kommentera

