Lucinda Williams: ”West” (2007)


Lucinda Williams är singer-songwriter med countryrötter som är gigantiskt stor i USA, där man gillar sånt. TIME utnämnde henne en gång till ”Amerikas bästa låtskrivare”, vilket får mig att fundera på om inte singer-songwriter-genren är det ställe i hela samhället där det är enklast att bli geniförklarad.
 Jag menar, det här är en samling countryanstrukna tryckare av standardmodell med de förväntade genretypiska texterna. Jag känner inte en enda gång att ”fan där SATT KNIVEN! Sanningssägarinnan från Louisiana slår till!” och det kräver jag nästan från sån här musik.
 Sen gillar jag visserligen Williams röst, speciellt i långsamma låtar som ”Unsuffer me” där hon blir så nasal att hon låter salongsberusad.

Kommentera

